Mateřská škola Husova, Černošice
Školní vzdělávací plán s názvem :
"Žijeme na planetě Zemi"
Chceme
- přispět ke zdravému životnímu stylu dítěte
- dosáhnout harmonického rozvoje pohybových dovedností dětí
- dodržovat správnou životosprávu
- vytvořit co nejpodnětnější prostředí
- klást důraz na individualitu dítěte, jeho prožívání, možnosti a potřeby, sebedůvěru, sebejistotu
a) Integrující principy podpory zdravého životního stylu:
Respekt k přirozeným lidským potřebám jednotlivce v celku společnosti a světa
- vyhledávat u dětí skryté potřeby a uspokojovat je
- učit děti popsat, pojmenovat a chápat své potřeby
- respektovat různou potřebu individuálního přístupu (užívat model přirozených lidských potřeb podle A. Maslowa)
- dbát na vytváření podmínek pro uspokojování individuálních potřeb zaměstnanců MŠ
Rozvíjení komunikace a spolupráce
- upevňovat používání pozitivní formy komunikace jak verbální, neverbální i činem (nepřípustné je ironizování, hodnocení a skrytá manipulace - totéž je samozřejmostí v komunikaci mezi dospělými)
- dodržovat zásady naslouchání (podle V. Satirové)
- projevit účast otázkami
- být empatický
- užívat prostředky vedoucí k vědomé spolupráci
- udržovat bezpečné prostředí a dohodnutá pravidla
- dítě přijímat bezpodmínečně ze strany učitelky i dětí
- vidět svět očima druhých
- dávat prostor k vyjádření vlastního názoru
- realizovat komunitní kruh s jeho pravidly
b) Zásady podpory zdravého způsobu života:
Učitelka podporující rozvoj dítěte
- oživovat komunikační dovednosti vzájemnou interakcí
- vzájemná hospitace pedagogických zaměstnanců
- ztotožnění se s programem jako podmínkou práce v MŠ
- uvědomovat si, že učitelka MŠ ovlivňuje okolí nejen vzděláváním, ale svou osobností celkově (humor, nadhled, sebereflexe, radost ze života, pozitivní přístup, vyrovnanost, zdravé sebevědomí, vstřícnost a velkorysost - to otvírá srdce)
- přizpůsobovat výchovně-vzdělávací proces aktuální situaci, netrvat za každou cenu na dosažení vytyčeného cíle
Věkově smíšené skupiny
- snažit se vytvořit pohodové a podnětné prostředí pro děti i učitelky
- možnost vybrat si ze skupiny vrstevníků kamarády podobných zájmů
- vybavit třídy hračkami a didaktickými pomůckami pro všechny skupiny dětí
Rytmický řád života a dne
- stanovit smysluplná a dětem srozumitelná pravidla
- ranní přivítání s každým dítětem
- dbát na klidné a plynulé přesuny do tříd
- dodržovat dostatečnou délku pobytu dětí venku - včasný odchod
Tělesná pohoda a volný pohyb
- vést rodiče k úměrnému oblékání dětí (děti učíme hlídat si svou termoregulaci)
- neustále zvyšovat bezpečnost dětí - na školní zahradě i na procházkách
Zdravá výživa
- zorganizovat ochutnávku zdravé výživy a zařazovat nové potraviny
- udržovat zvýšený příjem čerstvého ovoce a zeleniny a nabízet širokou nabídku nápojů
- děti samy si volí množství jídla
Spontánní hra
- volný přístup k hračkám, které musí být v jejich dosahu a dohledu
- měníme-li prostředí a podmínky hry, činíme tak jen za spoluúčasti dětí
- dávat dost času k dokončení hry, k pokračování ve hře, dbát na uchování výtvorů hry, neuklízet bez souhlasu dítěte
- nevstupovat dítěti do hry, s dostatečným předstihem upozorňovat dítě, že bude potřeba hru ukončit či přerušit
- umožnit zapojení rodičů do hry, pokud si to přejí
- respektovat, že dítě má právo hru odmítnout, a umožnit dítěti hrát si samo
Podnětné věcné prostředí
- vybavit instrumentář Orffovými rytmickými i melodickými nástroji
- průběžně zútulňovat prostředí třídy
- hlídat přetápění místnosti
- nepřijímat zjevně nemocné děti
Bezpečné sociální prostředí
- nekompromisně přistupovat k případným projevům nevyzrálého chování mezi dospělými (ironizování, podezíravost, podsouvání, skrytá manipulace, hodnocení)
- neslibujeme odměnu za správné chování, vyvarujme se všeobecných pochval
Participativní a týmové řízení
- vytvořit kodex pracovníka MŠ
- zaměřit se na dodržování zásad vyzrálé komunikace a upozorňovat nekompromisně na případné nedostatky v této oblasti
- podporovat zaměstnance ve všech aktivitách spojených s rozvojem školy
- vedení školy bude hledat a prosazovat nová řešení nastolených problémů
Partnerské vztahy s rodiči
- třídní schůzky v jednotlivých třídách
- nabízet rodičům zapůjčení odborné literatury a kontakty na odborníky
- využívat vstřícných nabídek rodičů na pomoc (zahrada, pomoc při výletech, papíry, hračky, vybavení MŠ a výtvarné potřeby)
- písemně oceňovat pomoc rodičů
Spolupráce mateřské školy a základní školy
- seznamovat se s programy ZŠ v okolí
- účastnit se akcí dětí ze ZŠ
- zpracovat elektronickou prezentaci MŠ
- poskytnout ZŠ informace o naší MŠ
Začlenění mateřské školy do života obce
- prezentovat naší školu akcemi v obci, budovat nové tradice,
- nabídka neformální návštěvy s možností zapojení se do výchovně-vzdělávacího procesu